Έως 6,56% ανέρχεται η μέση μείωση τιμών στα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» κατά το Νοέμβριο, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Philips University της Λευκωσίας.
Η μελέτη διενεργήθηκε τον πρώτο μήνα εφαρμογής του «Καλαθιού», αξιοποιώντας στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της πλατφόρμας e-Καταναλωτής.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, στα προϊόντα στο «Καλάθι» καταγράφηκε τον Νοέμβριο μείωση της μέσης τιμής (μέσος όρος) κατά 6,45%, της διάμεσης τιμής (μεσαία τιμή στην κατάταξη των τιμών του κάθε προϊόντος) κατά 6,32% και της κατώτατης τιμής κατά 6,56%, ενώ το ίδιο διάστημα οι τιμές των αντίστοιχων κατηγοριών (ομοειδών) προϊόντων στην αγορά αυξήθηκαν κατά 0,90%, άρα το όφελος είναι ακόμη μεγαλύτερο για τον καταναλωτή.
Επισημαίνεται ότι στο 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2022 ο μέσος μηνιαίος ρυθμός αύξησης των τιμών των αντίστοιχων αγαθών ήταν 1,43%.
Ουσιαστικά, μέσα από τις μειώσεις που επιτεύχθηκαν χάρη στην εφαρμογή του «Καλαθιού» και σε έναν μόλις μήνα, «σβήστηκαν» οι αυξήσεις τιμών για πέντε μήνες
Ως εκ τούτου, οι μελετητές καταλήγουν στο βασικό συμπέρασμα ότι το «Καλάθι του Νοικοκυριού» «έχει θετική επίδραση στον καταναλωτή», ενώ, ταυτόχρονα, αναδεικνύουν την αξία της πληροφορίας που δίνεται μέσω της δημοσιοποίησης των προϊόντων του «Καλαθιού», καθώς ο καταναλωτής μπορεί να εντοπίσει μέσω του κινητού ή του υπολογιστή του τα φθηνότερα προϊόντα από τις 51 κατηγορίες που περιλαμβάνονται στο «Καλάθι».
Τη μελέτη «Ανάλυση Συμπεριφοράς των Τιμών των 51 Προϊόντων του Καλαθιού του Νοικοκυριού και Σύγκριση αυτών με τα Στοιχεία Τιμών της ΕΛΣΤΑΤ της Περιόδου Ιανουάριος-Νοέμβριος 2022» εκπόνησαν το Εργαστήριο Λογιστικής του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Κυπριακό Πανεπιστήμιο Philips, κάνοντας στατιστική ανάλυση της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» το Νοέμβριο και σύγκρισή τους με την εξέλιξη των τιμών ομοειδών προϊόντων στην αγορά, βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, τόσο τον ίδιο μήνα όσο και το 10μηνο Ιανουάριος-Οκτώβριος 2022.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην εβδομαδιαία διασπορά των τιμών των προϊόντων εντός του «Καλαθιού».
Αναλυτικότερα, από τα προϊόντα στις 51 ομάδες του «Καλαθιού», στα 21 υπήρξε μείωση της μέσης τιμής τους εντός του Νοεμβρίου. Από τα υπόλοιπα 30, στα 23 οι τιμές αυξήθηκαν, λιγότερο όμως από τις τιμές των ομοειδών προϊόντων της αγοράς, ενώ για τα υπόλοιπα 7 υπήρξε αύξηση μεγαλύτερη από αυτή της αγοράς
Ο χρήστης AdonisGeorgiadi (@Άδωνις Γεωργιάδης) έγραψε το Tweet: «Καλάθι νοικοκυριού»: Μέση μείωση τιμών τον Νοέμβριο ως και 6,56% -«Σβήστηκαν» οι αυξήσεις του τελευταίου 5μήνου –