Ενημερωτικό
Η κ. Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Philips University, συμμετείχε στο 4ο Διεθνές Συνέδριο Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Εκπαίδευση, το οποίο οργανώθηκε από τις 13- 15 Νοεμβρίου 2024 στο Πανεπιστήμιο Khalifa στο Abu Dhabi, United Arab Emirates. Σε έναν ταχέως εξελισσόμενο κόσμο όπου η τεχνολογία μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε και διδάσκουμε, η διασφάλιση ότι όλοι οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές πρακτικές διδασκαλίας και μάθησης είναι το κλειδί για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) των Ηνωμένων Εθνών. Σκοπός του TECH-EDU 2024 ήταν συζητηθούν οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να προωθήσουμε την καινοτομία στη διδασκαλία και τη μάθηση μέσω (και με) την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας.
Η κα. Σμυρναίου συμμετείχε στις εργασίες του συνεδρίου με δυο ομιλίες. Στην πρώτη ομιλία με τίτλο «The role of integration of AI in Science Learning in Special Education Needs (SEN)- AI for student populations on the autism spectrum», στόχος ήταν να συνδεθεί η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και να μελετηθούν οι πιθανές εφαρμογές σε μαθητές μη τυπικής εκπαίδευσης. Η διεθνής επιστημονική βιβλιογραφία έχει επικεντρωθεί σε μελέτες που αναδεικνύουν το εξατομικευμένο μαθησιακό στυλ που προάγει η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, εξυπηρετώντας την διαφοροποιημένη διδασκαλία, την εξασφάλιση προσβασιμότητας και ίσως ευκαιριών στην εκπαίδευση και τη δέσμευση των μαθητών για μάθηση και εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία. Η δημιουργία ψηφιακών εργαλείων για την διευκόλυνση μαθητών μη τυπικής εκπαίδευσης, η μοντελοποίηση που προσφέρουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και η κριτική εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι τρεις μεθοδολογικές αρχές που πρέπει να ληφθούν υπόψιν στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην ειδική εκπαίδευση. Τα οφέλη της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στην Ειδική Αγωγή επικεντρώνονται στην αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων, πιο φιλικών στο μαθητικό κοινό, στην διαμόρφωση εξατομικευμένων παρεμβάσεων και στη δημιουργία κινήτρων. Στα ηθικά, ωστόσο, διλήμματα, παραμένει η δυνατότητα πρόσβασης στον εξοπλισμό και η διασφάλιση της ιδιωτικότητας.
Στη δεύτερη ομιλία με τίτλο «Enhancing the digital transformation of Greek education through the emerging Innovation Centers: the case of climate change», η κα. Σμυρναίου παρουσίασε το ερευνητικό έργο «Κέντρα Καινοτομίας στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης», εστιάζοντας στην διδασκαλία της κλιματικής αλλαγής. Στη σύγχρονη εποχή, οι άνθρωποι και οι κοινωνίες αντιμετωπίζουν ποικίλες προκλήσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Είναι λοιπόν προφανές ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι μείζονος σημασίας προκειμένου να δημιουργηθούν τα μέσα για την ευημερία των πολιτών τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Στην κατεύθυνση αυτή, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά. Στην παρούσα ομιλία παρουσιάστηκαν οι αρχές και οι πυλώνες για την ανάπτυξη των Κέντρων Καινοτομίας. Παράλληλα, ως μελέτη περίπτωσης, η εκπαιδευτική προσέγγιση της κλιματικής αλλαγής (ως διάσταση της εκπαίδευσης για την αειφορία που ανταποκρίνεται στους αντίστοιχους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών) αναπτύσσεται μέσω της τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιώντας το παιδαγωγικό-εκπαιδευτικό πλαίσιο κοινωνικο-επιστημονικών θεμάτων.
Link του συνεδρίου: