Πρακτική Άσκηση

Κωδικός μαθήματος:

SPE-401

Τίτλος μαθήματος:

Πρακτική Άσκηση

ECTS:

30

Περιγραφή Μαθήματος

Ο στόχος της πρακτικής άσκησης είναι οι φοιτητές να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να αξιολογούν παιδαγωγικά τους μαθητές, να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και μαθήματα και – μέσω αυτών των δραστηριοτήτων – να αποκτήσουν εξοικείωση με το επαγγελματικό έργο του ειδικού παιδαγωγού

Αυτό δύναται να επιτευχθεί μέσω της παρατήρησης ειδικών παιδαγωγών κατά την εργασία τους σε πραγματικές συνθήκες και της πρακτικής άσκησης σε επαγγελματικές δραστηριότητες υπό καθοδήγηση, δηλαδή με την υποστήριξη ενός μέντορα – ειδικού παιδαγωγού εξειδικευμένου στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και ενός ακαδημαϊκού επόπτη από το Πανεπιστήμιο που είναι υπεύθυνος για την πρακτική άσκηση.

Η πρακτική άσκηση προσφέρει στους φοιτητές μια πολύτιμη εμπειρία, φέρνοντάς τους σε άμεση επαφή με το εκπαιδευτικό περιβάλλον. Μέσα από την παρατήρηση, τον σχεδιασμό μαθημάτων, την υποβοήθηση στη διδασκαλία και την εποπτευόμενη ή αυτόνομη διδασκαλία, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με την καθημερινή εκπαιδευτική πραγματικότητα, αποκτώντας γνώσεις και δεξιότητες από έμπειρους επαγγελματίες. Η πρακτική άσκηση αποτελεί, λοιπόν, μια ουσιαστική εμπειρία, η οποία συμβάλλει στην ανάπτυξη των απαραίτητων προσόντων για την επιτυχημένη σταδιοδρομία στον εκπαιδευτικό χώρο.

Ο φοιτητής/τρια, μέσω της πρακτικής του/της άσκησης, βυθίζεται στην πραγματικότητα των μονάδων Πρακτικής Άσκησης, παρατηρώντας εκτεταμένα τη λειτουργία τους και τις συμπεριφορές των μαθητών/τριών. Παράλληλα, εκπαιδεύεται σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο στον σχεδιασμό και την υλοποίηση διδασκαλίας σε μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εφαρμόζοντας στην πράξη τις θεωρητικές γνώσεις που αποκόμισε από τα μαθήματα του μεταπτυχιακού προγράμματος.

Το μάθημα στοχεύει στην παροχή προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες των αναγκαίων γνώσεων και δεξιοτήτων, προκειμένου να:

  • συνδέουν και θα επαναπροσδιορίζουν στην πράξη τις γνώσεις που απέκτησαν από τις σπουδές τους πάνω σε ζητήματα ειδικής παιδαγωγικής, μεθοδολογικής και διδακτικής φύσεως,
  • σχεδιάζουν ψυχοπαιδαγωγικά πρωτόκολλα αξιολόγησης και πρωτόκολλα παρέμβασης,
  • εφαρμόζουν εμπεριστατωμένες διδακτικές μεθόδους και τεχνικές στην εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
  • αξιολογούν την επίδοσή τους κατά την εφαρμογή των πρωτοκόλλων αξιολόγησης και παρέμβασης μέσω των αυτό-αναφορών (ημερήσιες περιλήψεις πρακτικής),
  • συνεργάζονται με συναδέλφους για την υλοποίηση των ψυχοπαιδαγωγικών πρωτοκόλλων αξιολόγησης και παρέμβασης, ερμηνεύουν τα αποτελέσματα της παρέμβασής του.