Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

Κωδικός μαθήματος:

SPE-103

Τίτλος μαθήματος:

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

ECTS:

10

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες Κοινωνιολογίας και του κλάδου της Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, η κατανόηση των διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων που έχουν αναπτυχτεί στο επιστημονικό πεδίο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και ερμηνεύουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες, καθώς και η ανάπτυξη της ικανότητας κριτικής προσέγγισης των ζητημάτων της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Επίσης στόχος του μαθήματος είναι να αναλυθεί η αλληλεπίδραση του θεσμού της εκπαίδευσης εντός της κοινωνικής ολότητας με τους τομείς της οικονομίας, της πολιτικής και να αναδειχθούν οι τρόποι με τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις καθορίζουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την πρόσβαση στις διάφορες βαθμίδες της, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες της διαπολιτισμικότητας στο σχολικό περιβάλλον και προτείνονται τρόποι μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, ώστε να αμβλυνθούν οι διαφορές, τα αρνητικά στερεότυπα και οι προκαταλήψεις στο σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Στόχος του μαθήματος είναι η παροχή ολοκληρωμένου υπόβαθρου γνώσεων στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, με σκοπό την εξοικείωση των φοιτητών/-τριών με τις βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και τη θεωρητική υποδομή της, ώστε να κατανοήσουν τη σχέση της εκπαίδευσης με τους άλλους θεσμούς (οικογένεια, οικονομία κ.λπ.), τον ρόλου τους στην αναπαραγωγή και άρση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων, τα αίτια και οι συνέπειες της άνισης σχολικής επίδοσης και της σχολικής αποτυχίας καθώς και τη σύνδεση της σχολικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες της διαπολιτισμικότητας στο σχολικό περιβάλλον και προτείνονται τρόποι μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, ώστε να αμβλυνθούν οι διαφορές, τα αρνητικά στερεότυπα και οι προκαταλήψεις στο σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.